Komplikationer og bivirkninger

Eventuelle komplikationer og bivirkninger ved laseroperation

Laseroperation for nærsynethed, langsynethed og bygningsfejl er en meget sikker form for operation. Der bliver foretaget mere end 2 millioner behandlinger om året i hele verden, og komplikationer og bivirkninger ved laseroperation forekommer yderst sjældent. Den værste komplikation er infektion i hornhinden, som kan give blivende skade på synet. Det er derfor af allerstørste vigtighed, at du nøje følger lægens anvisning om drypning af dine øje efter laseroperationen. Er du i tvivl om din tilstand, må du hellere kontakte øjenlægen en gang for meget end en gang for lidt, så han kan foretage en ekstra kontrol og se om forløbet er normalt.

Alle kontroller og henvendelser i forbindelse med operationen er naturligvisgratis!

Risikoen for infektion er under 1 pr. 2000 operationer, hvilket indebærer, at der er større risiko forbundet med at gå med kontaktlinser end ved en laserbehandling.

Skulle der mod forventning opstå en infektion, behandles den med intensiv antibiotika. Er du i tvivl om din tilstand, bør du omgående kontakte øjenlægen for at få en ekstra kontrol.

Ved Epi-Lasik
Ved epi-lasik er der som nævnt nogle, der udvikler forbigående arvæv i hornhinden (haze). Dette giver lidt sløret syn og blænding, men forsvinder som regel ved fornyet drypning af øjnene.

Ved Lasik
Da der ved Lasik er lavet en spaltning af hornhinden, er der lidt større risiko for komplikationer. Der kan opstå folder i hornhinden, og låget gror aldrig rigtigt fast igen, hvorfor det senere kan løsne, hvis øjet udsættes for et uheld.

Ved både lasik-, epi-lasik- og PRK operationer er der en lille risiko for at der kan komme forstyrrende reflekser omkring lyskilder om natten. Endvidere kan der opstå mindre uregelmæssigheder i hornhindens overflade, som kan give et let nedsat syn sammenlignet med det bedst korrigerede syn før operationen. Dette kan ikke korrigeres med briller, men muligvis med kontaktlinser. Risikoen for dette er ca. 1 procent.

Ved alle former for øjenoperationer, hvor der bruges en øjenspærrer, der holder øjenlågene åbne under operationen er der en lille risiko for, at der efter operationen kan ses at det øvre øjenlåg står en smule lavere end før operationen. Dette har ingen praktisk betydning, men er udelukkende kosmetisk.

Benyt vores kontaktform og send os en e-mail eller ring på tlf. 20 51 95 09 dagligt mellem 09:00 og 16:00 og få mere at vide omkring laseroperation for nærsynethed, langsynethed samt bygningsfejl.

Større sikkerhed ved laseroperation end ved brug af linser